woensdag 16 mei 2012

Wordle

Vanmiddag begon de vakantie (alweer...) en waar was ik te vinden? Juist, achter mijn laptop.
Via de OEMM pagina op facebook hoorde ik enthousiaste verhalen over Wordle. (Bedankt Geja en Anne-Marie)
Gisterenavond al mee bezig geweest, maar het enige dat ik kreeg waren foutmeldingen.
Bleek dat ik geen Java (meer) op mijn laptop had. Vanmiddag Java gedownload en daarna aan de slag.
Wat een leuk programma is dit! Je gaat naar de site (eindelijk eens geen inlog en wachtwoord nodig!) en kiest voor "create". Daarin plak je een stuk tekst (in mijn geval mijn Masterpiece) en vervolgens maakt Wordle daar een prachtige creatie van, waarin alle woorden (geen lidwoorden enzo) worden weergegeven. Alle woorden komen maar één keer voor, maar de grootte van de woorden geeft aan hoe vaak het woord in de tekst te vinden is. Dit is dus ook heel goed in te zetten bij lessen begrijpend lezen.
Vervolgens is er nog van alles te pimpen aan je "wordle": lettertype, kleuren, vorm en tekstrichting.
De Wordle kan "in the cloud" worden opgeslagen en gedeeld, maar je kunt er ook een screenshot van maken en dan opslaan als Jpeg.
Hieronder mijn "probeersels" met als laatste mijn wordle in de kleuren van mijn website. Lang leve de site met de HTML kleurnamen en - codes.

2 opmerkingen:

  1. Dit is echt gaaf he! Ik heb het gisteren ook aan mijn collega's laten zien. En van sommigen viel letterlijk de mond open. Ik heb eers de Wordle van groep 3 kinderen laten zien en toen pas verklapt hoe je ze maakt. Toen zag je ze eerst denken. "Wat! Kan een derdegroeper dat en ik niet?" Over mediawijsheid gesproken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WHAAAAAAAAAAAAWW, ja...nuweetikutenwilikutook :-0

    BeantwoordenVerwijderen