Vandaag leerden we, tijdens mediawijsheid, dat niet alles wat we in kranten lezen of op tv zien, ook de werkelijkheid is.
De media maken soms nieuws. Voorbeeld daarvan zagen we bij het journaal van 4 mei 2009, waarbij het applaus voor Beatrix in de studio ineens langer gemaakt was dan het origineel.
Dit soort "manipulatie" kan zowel negatief als positief worden ingezet.
Positieve manipulatie zie je bv. bij dove reclames.
's Middags ging het over TPACK.
Waren wij in het onderwijs al gewend om lesinhoud (Content) te combineren met de manier waarop we lesstof aanbieden (Pedagogy), nu moeten we ook nadenken hoe we daarbij de moderne media kunnen inzetten (Technology).
Dit samen vormt TPACK.
Hiermee moeten we ook een les geven op school.
Ik ga TPACK inzetten na de herfstvakantie.
Wij hebben dan drie weken een project over water.
Groep 8 gaat werken over de geschiedenis van water.
Ik ga voor groep 8 ook een blog maken, waar de leerlingen hun filmpjes, gevonden informatie, teksten, enz. kunnen uploaden.
Al met al weer een heel geslaagde cursusdag, met veel informatie en veel lesideeën.
Al die moderne media vergemakkelijken het onderwijs. Ze zorgen er ook voor dat "antieke media" verdwijnen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten