De eerste les is bestemd voor 2VMBO, 1HAVO, 1VWO en heet "Gotcha!"
De tweede les is bestemd voor 3VMBO, HAVO, VWO en heet "Het Youtube virus, word een ster bij Youtube!
Wanneer je deze lessen uitsplitst in de drie onderdelen vanuit de presentatie, nl. Kunst, Media en ICT, dan zou je daarbij de volgende vragen kunnen stellen:
Kunst: Waar moet een foto/youtube filmpje aan voldoen, wil het kunst genoemd worden
Media: Welke bronnen gebruik ik?
ICT: Kan ik zelf een Youtube filmpje of fotoalbum maken en plaatsen?
Met name de les "Gotcha!" zou te doen zijn in groep 8.
Ik zie zeker mogelijkheden om dit soort lessen te maken voor het basisonderwijs. In de onderbouw/middenbouw zou een eigen digitaal prentenboek gemaakt kunnen worden van tekeningen van leerlingen.
In de bovenbouw zou dit uitgebreid kunnen worden door diverse kunststromingen te bekijken, daar de kenmerken uit te halen en vervolgens een digitaal fotoboek te maken met zelfgemaakte schilderijen volgens een bepaalde kunststroom.
Ook kregen we de opdracht een les uit te werken volgens het TPACK model en deze vervolgens zelf te geven op school:
Van 24 oktober 2011 tot en met 11 november 2011 hebben wij projectweken op school.
Schoolbreed is het thema: "water"
In groep 8 gaan wij werken over de geschiedenis van water.
C (content)
De watersnood in Nederland, in Papendrecht. De geschiedenis van ons (kraan)water.
bronnen:
voor de weektaak:
P (pedagogy)
Klassikaal, in groepen en in tweetallen
T (Technological)
Foto's / filmpjes maken van alles wat gedaan wordt.
Informatie opzoeken en verwerken op internet.
Door middel van eigen blog http://www.pcs8.blogspot.com/ alle informatie presenteren. (Dit houdt ook in: eigen mailadres hebben/aanmaken, lid worden van groepsblog, leren informatie te delen m.b.v. een blog)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten