zondag 5 februari 2012

Presenteren en Publiceren

Afgelopen woensdag hadden we de laatste keuzemodule: "Presenteren en Publiceren". Dankzij de file kwam ik een half uur te laat binnen, waardoor ik de introductiefilmpjes gemist had. Deze heb ik later thuis nog bekeken.
Een goede presentatie maken is een kunst op zich. Bij het maken van een powerpoint zijn er veel valkuilen waar je in kunt lopen, zoals Don Mc Millan laat zien in zijn presentatie "Life after death by powerpoint"(2010)

Thema van deze dag was: hoe maak ik een goede presentatie?
Je begint met een analoge voorbereiding: Wat is het thema? Wat is het probleem? Wat is de oplossing? Wat zijn 3 voordelen? Tot welke actie ga je aanzetten?

Samen met Jan ging ik aan de slag. We kozen als thema Verkeer.
Probleemstelling: Bij ons op school kunnen kinderen geen praktisch verkeersexamen afleggen, alleen theoretisch. De oplossing leek heel eenvoudig: Organiseer een eigen praktijkexamen in de wijk.
De voordelen die wij bedachten: Kinderen oefenen in een realistische omgeving, er is een koppeling theorie/praktijk en je vergroot de ouderbetrokkenheid.
Tenslotte de actie: Organiseer een praktijkexamen met hulpouders in de wijk.

We waren er vrij snel uit, maar tijdens de evaluatie bleek dat we toch een en ander over het hoofd gezien hadden:
  • Was het probleem het probleem van ons publiek, nl. de kinderen of van ons?
  • Was onze probleemstelling werkelijk het probleem?
  • Was het voordeel van ouderbetrokkenheid een voordeel voor ons of voor de kinderen?
Je komt er dan achter dat je al snel denkt vanuit jezelf en niet vanuit je publiek. Eye-opener!!

Daarna gingen we op zoek naar een beeldmetafoor die ons probleem verduidelijkte. Beeldtaal is heel krachtig en zegt meer dan heel veel woorden. Een beeld blijft ook veel langer hangen. Je kunt een plaatje gebruiken, een animatie of een filmpje. Laat dat filmpje nooit langer dan 3 minuten duren en het moet meteen opstarten vanuit je presentatie, anders leidt het teveel af.
Dat betekent dus knippen en plakken....
(Nogmaals Don Mc Millan, uit dezelfde presentatie:)

Oké, geen bulletpoints dus, geen lange teksten, maar knippen en plakken lukt...

Wij vonden als beeldmetafoor voor het drukke verkeer een zwerm bijen.

Wanneer de leerling vanuit het theorie-examen het verkeer ingestuurd wordt, moet hij of zij het zelf gaan doen. Wat betekenen die verkeersborden ook alweer en wie heeft er nu voorrang?
Is alles nog overzichtelijk?

Ik vond dit een heel interessante dag. Omdat ik veel met powerpoint werk, is dit echt iets wat ik kan gebruiken. Er zaten veel eye-openers in voor mij.
Voortaan minder (bewegende) tekst, geen bulletpoints en meer beeldtaal!

Presenteren/Publiceren wordt, naast Digiborden mijn specialisatie voor mijn masterpiece!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten