dinsdag 28 februari 2012

Tweedaagse studiereis; dag 2

Na een lekker nachtje slapen, was het tijd voor het ontbijt. Daarna volgde uitchecken en vervolgens stapten we weer in de bus op weg naar het STIC (School Technology Innovation Centre) van Microsoft in Brussel. Hier werden we verwelkomd door Henk Lamers (Partners-in-learning manager, Microsoft Nederland), die voor ons speciaal uit Nederland was gekomen om ons deze dag van informatie te voorzien.
Hij liet ons nadenken over de toekomst: Wat doe je vandaag in 2022? Hoe ziet het onderwijs er dan uit?

Het nieuwe leren en werken: veel meer thuiswerken, in eigen tempo, eigen tijd met een online verbinding naar school of het werk. Mappen "in the cloud" Altijd en overal bereikbaar.
Maar werkt dat ook voor iedereen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de mevrouw die koekjes inpakt in de Verkadefabriek? (Waarschijnlijk is zij vervangen door techniek...)
Een mooi voorbeeld van het nieuwe leren is het project in Portugal. Daar "kregen" leerlingen elk een eigen netbook, wat ze ook mee naar huis mochten nemen. Zowel thuis als op school werd ermee gewerkt. Resultaat van het experiment was dat er drie belangrijke verschillen waargenomen werden, ten opzichte van andere scholen waar zonder netbook gewerkt werd. (waarbij de laatste wat mij betreft wel de opmerkelijkste genoemd mag worden!)
  1. Ouders raakten meer betrokken bij het onderwijs, want zij keken over de schouder van hun kind mee en probeerden zelf ook eens wat uit op het netbook.
  2. Er was minder agressie, want ieder leerde op eigen tempo en en ontstonden geen irritaties meer doordat de één moest wachten op de ander, of andersom doordat de één te snel ging voor de ander.
  3. Het handschrift verbeterde! Leerlingen schreven op hun netbook, wat vervolgens werd omgezet in tekst. Wanneer er niet duidelijk geschreven werd, werd de tekst niet herkend.
Hierna kregen we een rondleiding van Jacques Denies (STIC manager). Hij liet ons zien wat er allemaal al ontwikkeld was en dat was veel!
Een interactieve tablettafel waar kinderen samen op kunnen werken, interactieve games, een scan waarbij de houding van het lichaam gevolgd kan worden (handig in de sport) en tools voor mensen met een lichamelijke beperking. Zelf heb ik nog even "gewerkt" met een computer die reageert op je ogen en je mond. Ik werd gek van alles wat geactiveerd werd terwijl ik er alleen maar naar keek! Het maakte me meteen weer dankbaar dat ik gewoon mijn handen kan gebruiken!
Terwijl we naar de tablettafel stonden te kijken, stond ik ongemerkt voor de scan die je lichaamshouding bijhoudt. Dat levert dan weer een grappige foto op!


 Interactieve game, ook leuk:
Ik heb hier vandaag heel veel mooie dingen gezien. Heel veel toepasbaar in ons hedendaagse onderwijs. Maar ja, grote knelpunt blijft het financiële plaatje!
Na een overheerlijke lunch nam Henk Lamers het weer over. Hij heeft ons heel veel interessante sites gegeven die terug te vinden zijn op mijn yurls pagina.
Het zelf maken van flash cards bijvoorbeeld is een superhandige tool.
Deze is terug te vinden op mijn yurls pagina in de box taal, maar is bij meerdere vakken te gebruiken!
Ook liet hij de voordelen zien van skydrive. (Ik wist dit ook al wel, maar na dit bezoek heb ik er toch al veel gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld om foto's te delen met de beheerder van de schoolwebsite.)
Na nog even gezellig wat met elkaar gedronken te hebben, gingen we weer in de bus op weg naar Nederland.
Ik stapte om 20.45 uur weer binnen, dus dit waren twee lange, maar goed gevulde dagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten