Lieve
collega’s,
Hierbij de
aangekondigde enquête over het digibord gebruik. Ik heb uit de “Kijkwijzer
Digitale Schoolborden” (Kennisnet) en het “Handboek Digibord&Didactiek”
(Allard Bijlsma e.a.) fasen van digibordgebruik gehaald. Uit de conclusies en aanbevelingen van de
scriptie “Haal meer uit het digitale Schoolbord (Lynn Voogt) heb ik nog wat
stellingen en vragen geformuleerd. Wil je per onderdeel d.m.v. een kruisje
aangeven welke zin het meest op jou van toepassing is? Dit helpt mij om de
startfase van onze school te bepalen. Soms overlappen de vragen elkaar
enigszins, maar daaruit kan ik dan een duidelijker beeld schetsen.
1) Welke fase van digibordgebruiker past het
best bij je?
Substitutiefase (het digibord
wordt grotendeels gebruikt als veredeld krijtjesbord met een monitorfunctie).
|
|
Fase
van de lerende gebruiker (er wordt al meer gebruik gemaakt van ICT-vaardigheden -
powerpoint, lessen aanpassen en opslaan - maar de lessen zijn nog
voornamelijk eenrichtingverkeer leerkracht - leerling).
|
|
Fase
van de ingewijde gebruiker (meer interactie leerkracht -
leerling en de nieuwe mogelijkheden die het digibord biedt, worden nog beter
gebruikt).
|
|
Fase
van de gevorderde gebruiker (aandacht voor techniek verschuift
naar aandacht voor didactiek. Multimedia wordt ingezet om meerwaarde te
behalen uit de lessen. Het digibord wordt vaker
niet-gepland ingezet in de lessen). |
|
Fase
van de samenwerkende gebruiker (het bord wordt zowel door
leerkracht als leerling optimaal gebruikt, waarbij de leerkracht de controle
houdt. Het digibord is geen doel op zichzelf meer, maar biedt nieuwe
pedagogische en didactische mogelijkheden).
|
2) Welke zin op het gebied van ICT-vaardigheden past
het best bij je?
Ik gebruik alleen standaardsoftware (bv Word)
en whiteboardfunctie.
|
|
Ik gebruik ook bordmenu, ‘bord-eigen’
software.
|
|
Ik switch tussen diverse
toepassingen/internet.
|
|
Ik maak gebruik van interactie met externe
bronnen (bv conferencing).
|
|
Ik ben volledig ICT-vaardig.
|
3) Hoe staat het met je bedieningsvaardigheden van
het digibord?
Ik gebruik de digipen bij software en schrijf
en teken op een whiteboard.
|
|
Ik gebruik bordmenu en ‘bord-eigen’ software.
|
|
Ik sla bordgebruik op en hergebruik het (van
leerkracht en/of leerling).
|
|
Ik gebruik bordaccessoires (bv stemkastjes).
|
|
Ik ben volledig digibord-vaardig.
|
4) Presentatievaardigheden met behulp van het
digibord:
Ik gebruik digibord als computerscherm,
vergroot tv-beeld, schoolbord.
|
|
Ik geef lineaire presentatie met vooral
tekst/plaatjes (bv Powerpoint).
|
|
Ik gebruik diverse media bij presentatie
(audio/video).
|
|
Ik construeer een niet-lineaire, interactieve
les (bv m.b.v. mindmap).
|
|
Ik ben volledig presentatie-vaardig.
|
5) Klassenmanagement en pedagogiek bij gebruik
digibord:
Klassikaal, alleen ik, de leerkracht, gebruik
het digibord.
|
|
Ik betrek ook de leerlingen bij het
digibordgebruik.
|
|
Leerlingen gebruiken digibord vaak en
spontaan.
|
|
Ik heb een beperkte open onderwijs
leersituatie (tijdens bepaalde vakken kunnen zowel de leerlingen als ik
gebruik maken van het digibord).
|
|
Ik heb een open onderwijs leersituatie (tijdens
alle vakken kunnen zowel de leerlingen als ik gebruik maken van het digibord).
|
6) Zie je de meerwaarde van het digibord t.o.v.
het krijtbord?
Ik wilde dit eigenlijk helemaal niet, geef
mij maar weer krijtjes.
|
|
Het maakt me niet zo uit waar ik mee werk,
maar ik denk niet dat het digibord een meerwaarde heeft voor de
leerprestaties van de leerlingen.
|
|
Het maakt me niet zo uit waar ik mee werk,
maar ik zie wel een meerwaarde in het digibord voor de leerprestaties van de
leerlingen.
|
|
Voor mij nooit een krijtbord meer. Ik zie
geen meerwaarde voor de leerlingen, wel voor mezelf.
|
|
Voor mij nooit een krijtbord meer. Ik zie
duidelijk een meerwaarde voor de leerlingen én voor mezelf.
|
7) Wat houdt je eventueel nog tegen om het bord
beter te
gebruiken?
Gebrek aan tijd.
|
|
Gebrek aan interesse.
|
|
Ik zie er het nut niet van in.
|
|
Technische belemmeringen (storingen)
|
|
Niets, ik wil het bord (nog beter) leren
gebruiken
|
8) Waar zou je behoefte aan hebben?
Ik heb geen behoefte aan informatie.
|
|
Ik heb behoefte aan kant en klare lessen, die
ik zo kan gebruiken.
|
|
Ik heb behoefte aan incidentele hulp.
|
|
Ik heb behoefte aan een korte cursus.
|
|
Ik heb behoefte aan een langer traject waarin
ik met en van mijn collega’s leer hoe ik zelf lessen kan maken voor mijn
digibord.
|
9) Hoe lang werk je al met een digibord?
10) Tenslotte, heb je nog aanvullingen,
opmerkingen, vragen?
Dit
was het. Ontzettend bedankt voor jullie eerlijkheid en tijd!
Mariejelle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten