donderdag 12 januari 2012

Enquête voor de collega's


Lieve collega’s,

Hierbij de aangekondigde enquête over het digibord gebruik. Ik heb uit de “Kijkwijzer Digitale Schoolborden” (Kennisnet) en het “Handboek Digibord&Didactiek” (Allard Bijlsma e.a.) fasen van digibordgebruik gehaald.  Uit de conclusies en aanbevelingen van de scriptie “Haal meer uit het digitale Schoolbord (Lynn Voogt) heb ik nog wat stellingen en vragen geformuleerd. Wil je per onderdeel d.m.v. een kruisje aangeven welke zin het meest op jou van toepassing is? Dit helpt mij om de startfase van onze school te bepalen. Soms overlappen de vragen elkaar enigszins, maar daaruit kan ik dan een duidelijker beeld schetsen.



1) Welke fase van digibordgebruiker past het best bij je?


Substitutiefase (het digibord wordt grotendeels gebruikt als veredeld krijtjesbord met een monitorfunctie).

Fase van de lerende gebruiker (er wordt al meer gebruik gemaakt van ICT-vaardigheden - powerpoint, lessen aanpassen en opslaan - maar de lessen zijn nog voornamelijk eenrichtingverkeer leerkracht - leerling).

Fase van de ingewijde gebruiker (meer interactie leerkracht - leerling en de nieuwe mogelijkheden die het digibord biedt, worden nog beter gebruikt).

Fase van de gevorderde gebruiker (aandacht voor techniek verschuift naar aandacht voor didactiek. Multimedia wordt ingezet om meerwaarde te behalen uit de lessen. Het digibord wordt vaker
niet-gepland ingezet in de lessen).

Fase van de samenwerkende gebruiker (het bord wordt zowel door leerkracht als leerling optimaal gebruikt, waarbij de leerkracht de controle houdt. Het digibord is geen doel op zichzelf meer, maar biedt nieuwe pedagogische en didactische mogelijkheden).



2) Welke zin op het gebied van ICT-vaardigheden past het best bij          je?


Ik gebruik alleen standaardsoftware (bv Word) en whiteboardfunctie.

Ik gebruik ook bordmenu, ‘bord-eigen’ software.

Ik switch tussen diverse toepassingen/internet.

Ik maak gebruik van interactie met externe bronnen (bv conferencing).

Ik ben volledig ICT-vaardig.



3) Hoe staat het met je bedieningsvaardigheden van het digibord?


Ik gebruik de digipen bij software en schrijf en teken op een whiteboard.

Ik gebruik bordmenu en ‘bord-eigen’ software.

Ik sla bordgebruik op en hergebruik het (van leerkracht en/of leerling).

Ik gebruik bordaccessoires (bv stemkastjes).

Ik ben volledig digibord-vaardig.





4) Presentatievaardigheden met behulp van het digibord:


Ik gebruik digibord als computerscherm, vergroot tv-beeld, schoolbord.

Ik geef lineaire presentatie met vooral tekst/plaatjes (bv Powerpoint).

Ik gebruik diverse media bij presentatie (audio/video).

Ik construeer een niet-lineaire, interactieve les (bv m.b.v. mindmap).

Ik ben volledig presentatie-vaardig.



5) Klassenmanagement en pedagogiek bij gebruik digibord:


Klassikaal, alleen ik, de leerkracht, gebruik het digibord.

Ik betrek ook de leerlingen bij het digibordgebruik.

Leerlingen gebruiken digibord vaak en spontaan.

Ik heb een beperkte open onderwijs leersituatie (tijdens bepaalde vakken kunnen zowel de leerlingen als ik gebruik maken van het digibord).

Ik heb een open onderwijs leersituatie (tijdens alle vakken kunnen zowel de leerlingen als ik gebruik maken van het digibord).



6) Zie je de meerwaarde van het digibord t.o.v. het krijtbord?


Ik wilde dit eigenlijk helemaal niet, geef mij maar weer krijtjes.

Het maakt me niet zo uit waar ik mee werk, maar ik denk niet dat het digibord een meerwaarde heeft voor de leerprestaties van de leerlingen.

Het maakt me niet zo uit waar ik mee werk, maar ik zie wel een meerwaarde in het digibord voor de leerprestaties van de leerlingen.

Voor mij nooit een krijtbord meer. Ik zie geen meerwaarde voor de leerlingen, wel voor mezelf.

Voor mij nooit een krijtbord meer. Ik zie duidelijk een meerwaarde voor de leerlingen én voor mezelf.



7) Wat houdt je eventueel nog tegen om het bord beter te

         gebruiken?


Gebrek aan tijd.

Gebrek aan interesse.

Ik zie er het nut niet van in.

Technische belemmeringen (storingen)

Niets, ik wil het bord (nog beter) leren gebruiken



8) Waar zou je behoefte aan hebben?


Ik heb geen behoefte aan informatie.

Ik heb behoefte aan kant en klare lessen, die ik zo kan gebruiken.

Ik heb behoefte aan incidentele hulp.

Ik heb behoefte aan een korte cursus.

Ik heb behoefte aan een langer traject waarin ik met en van mijn collega’s leer hoe ik zelf lessen kan maken voor mijn digibord.



9) Hoe lang werk je al met een digibord?









10) Tenslotte, heb je nog aanvullingen, opmerkingen, vragen?



















Dit was het. Ontzettend bedankt voor jullie eerlijkheid en tijd!

                                                              

Mariejelle.



 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten