Ik ben ik het "Handboek digibord en didactiek" gedoken.
Hierin staan handige tips en sites.
De sites zet ik onmiddellijk op mijn yurls. Deze week krijgen mijn collega's ook een enquete om de startsituatie van onze school te bepalen, op het gebied van het digibordgebruik.
Ik ben heel benieuwd in welke fase wij als school zitten en of er veel verschillen zijn tussen collega's onderling. (ik heb daar natuurlijk wel een beeld van en een mening over, maar ik wil niet op de zaken vooruit lopen en eerst de harde feiten afwachten)
De fasen op een rij:
- Substitutiefase (het digibord wordt grotendeels gebruikt als veredeld krijtjesbord met een monitorfunctie)
- Fase van de lerende gebruiker (er wordt al meer gebruik gemaakt van ict-vaardigheden - powerpoint, lessen aanpassen en opslaan - maar de lessen zijn nog voornamelijk eenrichtingverkeer leerkracht - leerling)
- Fase van de ingewijde gebruiker (meer interactie leerkracht - leerling en de nieuwe mogelijkheden die het digibord biedt, worden nog beter gebruikt)
- Fase van de gevorderde gebruiker (aandacht voor techniek verschuift naar aandacht voor didactiek. Multimedia wordt ingezet om meerwaarde te behalen uit de lessen. Het digibord wordt vaker niet-gepland ingezet in de lessen)
- Fase van de samenwerkende gebruiker ( het bord wordt zowel door leerkracht als leerling optimaal gebruikt, waarbij de leerkracht de controle houdt. Het digibord is geen doel op zichzelf meer, maar biedt nieuwe pedagogische en didactische mogelijkheden)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten